20190605

BON PAS.- Els Ports: Tenalla-Portell de l'Infern-Fredes-Salt de Robert

El segon dia de la nostra estada. Una clásica volta per la Tinença.
Agafant la pista del Barranc de la Fou, quan arribem a la bifurcació cap a la Tenalla, passem el pont i hem de deixar els cotxes, perquè de seguida hi ha la cadena que impedeix de seguir cap a La Tenalla.
Anem seguint la pista (PR-CV-75.2) fins a la casa forestal de la Tenalla. Quan arribem a la cruïlla, hem de deixar el PR i continuar a l'esquerra pujant la pista. El camí don la volta per baix del macís rocós de la Punta del Solà d'en Brull. Fem cap al Pi Pastor, on hi ha un mirador amb bona vista a la roca Foradada i al davant una paret de roca que es el Morral Desplegat (on fan escalada) i la Mola del Eixam, a baix el fondal del barranc del Solà d'en Brull (per on hi puja un camí indicat a la pista de la Tenalla, fins al coll del Ferri).
Continuem fins al coll del Ferri (pal indicador). Seguim cap al Portell de l'Infern (PR-CV-75.1). Quan hi arribem, agafem un corriol cap a la dreta per anar fins a la roca foradada i el mirador que hi ha a sobre. Abans d'arribar-hi trobem una bauma protegida, antic refugi de pastors. Fem anada i tornada. Les vistes des del mirador, al barranc del Salt, mereixen anar-hi. El camí continua fins a la Cova del Aire, però avui, ja es prou llarga i no hi anem.
Des del Portell, seguim el PR i anem passant per les diferents coves i baumes que hi ha per la paret rocosa. Deixem la paret i seguim pujant fins al Maset de Pixón, on continuem fins acabar de pujar al pla on trobem una cruïlla. Aquí deixem el PR (que segueix cap a Fredes) i agafem la pista que surt a l'esquerra (SO) i que ens portarà fins a la Colònia Europa, on farem parada per dinar.
Desprès, seguim la carretera direcció Fredes fins a trobar el GR que seguim fins al poble. Fem un entra-surt (està tot tancat i no es veu ni un ànima) i seguim des del carrer de la part baixa del poble i agafem una pista direcció est. Passem a la vora de la Font del Teix, actualment un abeurador pel bestiar i continuem fins a trobar un pal indicador. Hem de seguir a l'esquerra, cap Salt  de Robert (PR-CV.75.2) que va baixant en forta pendent. Trobem de baixada un forn de calç indicat i també la Canaleta de Mauro (molt poca aigua) i seguim fins arribar a peu del Salt de Robert (hi cau molt poc aigua),a l'esquerra del camí. La baixada ens ofereix unes vistes espectaculars del barranc, amb les parets rocoses i les agulles de roca.
Des de peu del Salt, seguim el camí baixant pel barranc i gaudint d'aquesta meravella rocosa que tenim al nostre voltant, fins que es torna a convertir en pista i ja arribem a la caseta forestal de La Tenalla, on anirem desfent camí fins als cotxes.