20200716

BON PAS.- Albera França. coll de Vallauria-reserva de la Massana

Una volta molt bonica per la veïna Albera de França. Ens desplacem fins a Banyuls i quan som a la platja del poble a l'alçada del Ajuntament, ens hem desviar cap al interior, anant a buscar la D-86 que va cap a la torre Madeloc. Pugem per la D86 fins als coll dels Gascons. Aquí la deixem i agafem una pista (apta per vehicles alts) que surt direcció oest fins portar-nos al coll de Vallauria, on hi ha lloc per deixar els cotxes.
Comencem a caminar passant a la vesant oest del coll, per on segueix una pista. Als pocs metres, per l'esquerra surt un corriol que hem d'agafar; es el GR 10. Va pujant direcció SO i bastant més amunt trobem un pal indicador. Hem de seguir per l'esquerra, direcció al Sallfort de pujada, per on va el GR. El camí passa pel Serrat de Castell Serradilló i ens porta al peu del Sallfort. Continuem el GR i ja carenant, passem el Coll del Pal, voregem el Roc de Sta. Eulàlia, passem el coll de Terres, el coll de la Maçana i arribem fins al peu del Pic de Quatre Termes.
Aquí, ens decantem (sense seguir el camí marcat) per dintre la fageda, per anar a buscar el pou de glaç, del faig monumental. Ens hi fem les fotos de rigor i seguim camí cap al est per anar primer dintre de fageda i desprès prats on hi ha fites (separades) que ens van indican camí cap a les barraques de Colomates. Quan hi som, ens decantem cap a baix la riera i passant al altre costat, seguim el camí que ens porta direcció est. Primer a la vora de la riera i desprès en pujada s'hi separa i més endavant gira a NE i ens porta al coll d'en Verderol, des d'on hi ha una bonica vista a tota la costa Francesa.
Ara, hem de girar a la dreta (est) i agafar un corriol que comença a baixar. És el camí anomenat de l'aigua, que més enllà de la font d'en Cassanyes, gira direcció sud i arriba al túnel (foradat a la roca), on trobem força aigua al terra del seu interior; en estes condicions, es aconsellable passar per un camí alternatiu que segueix per fora. Un cop al altre costat, seguim el camí que ens porta a la font d'en Vergés seguin direcció sud. Desprès, gira un altre cop cap al est, per anar a empalmar el camí per on hem pujat al mati. El seguim, fins al coll de Vallauria, on tenim els cotxes.

mapa ed. Alpina. Alt Empordà.