20200730

BON PAS.- PUIGMAL. Collet de les barraques. Pas dels lladres. Puigmal.

Aproximació per Planoles fins a dalt al aparcament que hi ha més amunt del refugi i previ al collet. La Colla es va vitalitzant i la fila per la muntanya ja fa goig.
Sortim des del aparcament, pujant uns metres la carretera, per anar a buscar el camí que direcció NO, va seguint un filat entre mig dels pins. Quan sortim del pinar, ens trobem un tancat d'animals i hem de continuar pujant pel llom de la serra de Planès, direcció NO. Bastant més amunt, el camí travessa un pas habilitat i va per l'altre costat del filat fent una diagonal de pujada fins al Pas dels Lladres. Desprès, continuem per una pista direcció nord, que ens porta fins a les torres de l'estació d'esquí Puigmal (França). El camí, gira direcció NE per anar cap al coll de les Clotes i el coll de la Pastera, on fem un descans abans d'emprendre la pujada final al Puigmal.
Continuem, emprenent la forta pendent que amb llaçades que ens ajuden a superar.la, ens portarà fins a dalt la creu del Puigmal. Aquí hi ha força muntanyencs que també han vingut a gaudir d'aquesta esplèndida vista que tenim a 360º.
Fem la baixada pel camí a Fontalba, baixem la primera pendent forta i més avall, passat el Bresol (lloc on el camí travessa un petit pas), deixem el camí a Fontalba i ens decantem a la dreta (SO) sense camí definit. (Altres vegades, havíem deixat aquest camí més amunt, al poc de fer la primera baixada de forta pendent, però desprès la baixada per la conca de la muntanya, encara era amb molt forta pendent. Aquesta vegada, ho hem provat diferent -es veu al mapa- i ens ha anat millor la baixada). Enfilem de baixada el llom de la muntanya, per un terreny herbat entre pedra petita, però tou i de bon baixar. Més avall, trobem marques grogues d'un camí que es decanta cap a l'est, a la vesant del Borrut. Natros, seguim baixant seguint el llom fins a trobar un pla, on s'hi agrupa el bestiar. Cap a la dreta -nord- hi ha una traça dels animals, que fa una diagonal de baixada. També tenim a la vista al fons de la conca, el riu de les Clotes, on hem d'anar. Finalment decidim baixar més dret, fent llaçades, en lloc de fer la llaçada llarga en diagonal.
Un cop som al riu, fem parada per refrescar-nos i dinar. Desprès, seguim el camí que hi ha al altre costat i que va baixant en paral·lel al riu durant uns 300 m. Deixem el riu i es decantem cap a la dreta SO, sense perdre alçada cap al torrent de Tossa i un cop el passem, el camí decanta planejant cap al SE per anar a trobar la barraca de Feliu (construcció de pedra seca); continuem seguint el camí força planer en aquesta direcció fins al Pla de la Baga, on ja va girant cap al sud i més endavant comença a tocar bosc de pins que en algun cas ja comença a dificultar el pas. Passem aquest tram i ja ens trobem al Pla dels Ventolans, on de seguida sortim al tancat de bestiar, aquí tanquem el cercle del camí per on hem pujat al mati. Ara, ja només ens queda desfer camí, en suau baixada, fins al aparcament dels cotxes.