20220901

ALPS 2022. TOUR DEL CERVÍ: 1 SETEMBRE etapa refugi Prarayer - col Valcournera - Breuil-Cervinia (amb transfer)

Aquesta etapa d'avui, per mí ha estat la més complerta de la setmana. Sortim des del refugi de Prarayer i seguim les indicacions cap al camí de col Valcournera. Avui, es preveu una etapa exigent i caldrà dosificar les forces. El col, està classificat als indicadors, com a EE, lo que vol dir que té un grau més elevat de dificultat, respecte als classificats amb una sola E.
Caminem direcció NE ja que el camí va a buscar el pas per la capçalera del llac., travessant per un pont de fusta. Un cop som al altre costat seguim direcció SO i des del camí tornem a tenir visual als refugis que hem deixat i la vall per on vam baixar ahir. Tot aquest primer tram, és planer i per dintre bosc, fins arribar al Pian dell'Arp on el camí fa un gir al est i comença un primera pujada sostinguda.
Passem a la vora d'una gran edificació en planta, que és l'Alpeggio Valcournera que sembla tot tancat. Un cop superada aquesta edificació, el camí va suavitzant la pendent i tenim a la vista el glacier du Dôme du Tsan, que no deixarem de veure en molta estona. Desprès d'aquest tram més suau, arribem a una gran pedra, on hi ha pintada l'indicació cap al Col Valcournera. Aquí girem a l'esquerra i comencem a pujar amb forta pendent, deixant el glaciar a la nostra dreta. Més amunt, trobem un pas equipat amb escales de ferro i corda, que no ofereix dificultat per pujar-lo i seguim amunt fins que arribem a la zona pedregosa, entrant a un gran circ de grans blocs de pedra i veient el Col al frente nostre, allà en alt, amb la seva creu. Anem passant aquest tram dificultós entre les pedres i ens posem al peu de la pujada final, que emprenem a poc a poc, fins arribar a dalt del Col Valcournera (3.075 m.)
Realment, ha estat exigent arribar fins aquí, però la satisfacció de haver-ho fet compensa sobradament l'esforç. La visual, magnífica a les dos vessants. Per la que hem pujat destaquen: Monte Redessau (3.253 m.), Mont Arpettaz (3.235 m.), Monte Poudzo (3.094 m.) Monte Charvin ( 2.888 m.) i encara més enrere la Pointe d'Otemma (3.409 m.) i part de la seva glacera. Flanquejant el Col, tenim a la nostra dreta la punta Valcournera (3.238 m) i a l'esquerra la Pointe  de Fontanelles Sud (3.384 m.). Al altra vessant, a baix nostre els llacs del Dragone i Gran Lago i el rifugio Perucca, a prop del primer. Més enllà, el Mont Rous (3.240 m.).
Per fer la baixada, ens decantem cap a l'esquerra del col per anar a buscar un pas equipat amb corda (sense dificultat), que ens baixa pel costat del que era el glacier des Fountanelles -actualment sense gens de gel i amb despreniments-. Arribats a la part baixa d'aquest fort desnivell, seguim el camí fins al rifugio, on fem parada per dinar. Des d'aquí, tenim visual també al Mont Dragon (3.351 m.) pel costat que hem baixat i més a la dreta per sobre del Grand Lago, destaca el Mont Blanc du Crètón (3.409 m.); també a la part baixa del refugi, a la dreta, veiem el Lago di Balanselmo.
Seguim camí de baixada amb vistes al llac de Cignana, passant per un refugi lliure metal·lic (Bivacco Duccio Manenti), a la vora del lago di Balanselmo. Seguint el camí, trobem algun pas més equipat i passem a la vora d'una cascada, travessant el rierol, que va cap al embassament. Continuem baixant suaument i arribem a una cruïlla amb cases de pastor (Chevalley) on emprenem la última pujadeta del dia fins al coll Finestra di Cignana (2.445 m.).
El camí, segueix una suau baixada en direcció NE i quan fa un gir a Nord..... !HUAUUUUUUU! SORPRESA!!!!! Tenim a la vista el CERVÍ (4.478 m.) amb tota la seva grandesa, IMPONENT!!! sense desmerèixer tots els cims per la seva vora, i a sota seu, Breuil-Cervinia i tota la vall a on baixarem fins a trobar la carretera, allà ens espera Jean-Luc amb la furgoneta per fer transfer fins al poble.