20180920

BON PAS: Vallter - Roc Colom, pel circ de Concròs.

un dia magnífic, per a una molt bonica sortida a Pirineu.
Deixem els cotxes al primer aparcament de Vallter, desprès de passar l'Hostal de Pastuira. Comencem a caminar per la carretera, passant a la vora del Hostal i més avall, a la part baixa del Pla dels Hospitalets, entrem al prat i anem a buscar com a referència, els pals de llum que passen, per enfilar el sender marcat com PR (blanc i grog) que entra a bosc direcció SE. El camí va fent suau pujada i girant cap a nord fins a trobar el rec que baixa des de la Coma Ermada, ara sec. Segueix pujant suaument, en direcció sud. Aviat, ja planegem i anem girant cap al est, per les Conques de Xoriguera.
Hi ha força pi jove a la zona i el camí es una mica perdedor, cal anar en compte. Més endavant, arribem a la Collada de Dalt, un prat on hi pasturen cavalls.
A partir d'aquí, el camí fa baixada i gira a nord per anar a buscar la conca del torrent de la Llosa, per on hi baixa aigua. A partir d'aquest punt, ens despistem i buscant bolets deixem el camí bo, que segueix baixant per la nostra dreta. Com el bosc es bastant net i veiem que podem anar passant i trobant algun bolet, seguim en paral·lel la direcció del camí, però més amunt d'on passa el bo. Finalment, tornem a trobar-lo i fem parada per esmorzar.
Ara, seguim el PR un altra vegada, pel Collet del Eugassers i travessem el torrent que baixa del Concròs. Desprès, quan trobem les marques vermelles al terra i als pins, deixem el PR i seguim aquestes marques que ens pugen direcció nord, per la vora del torrent. Anem guanyant alçada, passant per les Closetes i arribem a la Font dels Estanys, on neix el rierol que ens ha acompanyat la pujada. Seguim amunt, fins al Pla dels Estanys. Tenim a la vista tot el circ.
Enfilem la pujada per un canal central i anem a sortir a dalt, a la vora de la Portella de Concròs. Ara, enfilem la pujada cap a la dreta, fins al cim de Roca Colom, cim que encara que no ho sembla, es uns 40 m. més alt que el Costabona, que tenim al altre costat de la Coma del Tec.
Desfem camí, de baixada fins a la Portella i en lloc de seguir pel GR 11.6, enfilem la tornada per la part alta del Concròs, passant pels cims de Roques Blanques, Pic de la Llosa, on fem parada per dinar, la Collada de la Llosa, el pic de la Coma Ermada i desprès girem cap al oest, passant pel Camp Magre Petit, per enllaçar el GR 11.6 i ja enfilem baixada cap a Vallter pel Pla de la Portella. Passem l'aparcament de dalt i seguim el GR que ens baixa fins al aparcament inferior, on tenim els cotxes.